• bloglovin
  • För er som vill veta mer...

    så kommer här ett inlägg (OBS mycket text) från min gamla blogg om våra uppvisningar på Eurohorse 2010!

    EUROHORSE Skapad av Jessica Jacobsson mån, mars 01, 2010 16:42

    I torsdags efter jobbet hade jag fullt upp med att tvätta hela Oden med torrschampo, fläta man, smörja hovar, smörja sadel samt packa alla grejer. Det blev en sen kväll, men det hör till på något sätt när man ska iväg och resa. Eftersom jag hade en hel del att göra i stallet på fredag innan avfärden var det smidigast att sova i Moheda. Konstigt nog sov jag riktigt bra, trots nervositeten inför hur helgen skulle gå.

    När allt var packat och klart gick färden mot Göteborg, klockan var då ca 13.00. När vi var i Gislaved insåg jag att mina stövlar var trasiga så jag var himla blöt om fötterna. Förutom stövlarna hade jag mina fina nya ridskor med mig, de kunde jag ju såklart inte använda, vi fick därför göra ett stopp på Hööks i Borås och införskaffa nya ordentliga stallkängor. Därefter körde vi vidare mot Säve där Oden skulle få bo de två nätterna, vi tvåbenta bodde inne i Göteborg på hotell. Det var inte jätteknepigt att hitta till stallet tack vare vi hade GPS, himla bra uppfinning det där! Stallet var jättefint och luftigt, men det bästa av allt var att de som hade hästar där var så trevliga och hjälpsamma, vi uppskattade det jättemycket! Det enda negativa var väglaget som kunde ha varit bättre, det var halt och slirigt, men det gick utmärkt med morfar som chaufför.

    Efter att ha lämnat Oden stannade vi på en pizzeria som hade god mat och bra service, det var över förväntan! Vi skrattade gott när vi skulle beställa och morfar frågade personalen om de hade någon pizza. Väl framme vid hotell Heden där vi skulle spendera två nätter hittade vi ingen ledig parkering. Vi fick lite smått panik eftersom vi alla ville sova efter en lång resa. Grym som morfar är pratade han till sig en parkering precis utanför entrén. Detta lyckades han med även andra natten, skönt och perfekt.

    Lördag morgon kl 04.45 ringde klockan och det var bara att klä på sig, äta frukost och åka ut till stallet. Oden verkade ha sovit gott då han var full med spån. När han blänkte som en ål igen lastade vi och körde till Svenska Mässan. Efter lite olika vägbeskrivningar hittade vi slutligen och kunde lasta av på andra däcket i en garageliknande byggnad. Därefter gick vi bakvägen in på mässan. Oden skötte sig utmärkt och var nyfiken på allt som hände runtomkring. Under dagen fick han stå i en hage jämte en ardenner, en fjording och en tinker. Aldrig tidigare har jag sett så mycket folk klappa och berömma min prins. Man såg också hur Odis njöt av all uppmärksamhet. Klockan 9.30 gjorde vi vår första uppvisning i paddocken, där var lite lagom med publik så någon nervositet fanns knappt. Först visade vi lite dressyr (kallblod kan också minsann), sedan plockade jag av sadel och tyglar och visa upp Odens berömda trick. På kommando vinkade han glatt, gjorde bergsgeten samt bugade. Efter varje trick applåderade publiken, Oden verkade gilla det skarpt! Andra uppvisningen klockan 15.30 gick om än möjligt ännu bättre och till råga på det var det mycket mer publik!

    Efter en lång dag fick Oden äntligen åka tillbaka till stallet i Säve. Vi var alla jättetrötta och nöjda efter en kanondag. På hotellet åt vi kalasgod middag och tog ett glas vin. Det blev inte mycket mer än så då vi var riktigt trötta, vi var lättsövda. På söndagen ringde klockan återigen tidigt och efter frukosten körde morfar och jag för att hämta Oden i Säve. Denna dag hade vi en uppvisning klockan 12.00 som gick jättebra. Dock var det inte alls lika mycket publik som på lördagen, men det brukar ju vara lördagen som är "höjdpunktsdagen" för alla besökare! Efter uppvisningen lastade vi på Oden på släpet och styrde färden hemåt.

    Det har varit en intensiv men jätterolig helg, vi är stolta över får fyrbente vän och glada att allt gick så bra! Jag tackar alla som hjälpt mig att komma iväg!


    På väg till paddocken!


    Ridning!


    Vinkar till publiken :)


    Prinsen var populär där han stod i sin lilla monterhage!

    /Jessica
  • bloglovin

  • Kommentarer
    Postat av: Lina

    Klart fina pojken blev poppis :D Har du varit med i många "uppvisningstävlningar??" Finns det speciella tävlingar för bara kallblod, skulle vara kul att va med. Eftersom Valborg är kallblodstravre ( hon har aldrig gått på travet)..

    Kramar

    2011-03-09 @ 16:09:03
    URL: http://liinahaallberg.blogg.se/
    Postat av: Elin

    SV: eller hur :o hemskt är det -.-

    Tack, ja hon är jätte fin!! Min lilla Nallebjörn.



    Jag kan tänka mig de. De tar tid att lära dom. men dom är så posetiva (tilld e mästa) hihi :)

    2011-03-09 @ 17:11:24
    URL: http://elinlagervall.blogg.se/

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0