• bloglovin
  • Tankar i slutet av året

    Tiden rullar på och det är snart jul. JUL? Det känns som jag nyss firade min 26 års dag på Öland i början av juli. Jag kan knappt förstå vart hela hösten har tagit vägen. Hemma har det varit fullt upp med gårdsköpet och flytten till nya gården, samtidigt som det skulle förberedas inför vår vistelse i Stockholm och Sweden International Horse Show. Så här efter allt är jag ganska trött, så att bara ha en veckas jobb kvar känns riktigt bra. Snart väntar alltså lite julledigt vilket innebär extra tid hästarna och familjen. Under jullovet kommer jag även att träffa lite nya människor som är intresserade av kommunikation och trickträning. Det ska bli riktigt spännande att se vad det kan ge.

     

    En av de första turerna uppsuttet på Nitro - januari 2014

     

    Det här året har vi hunnit med många olika aktiviteter. I början av året ägnade jag mycket tid åt Nitros inridning och inkörning. I maj var det dags för den årliga Nordfjordkampen med Oden. Vi startade en Lätt B:1 och vann klassen på lite mer än 62 % och blev även bästa nordsvenska ekipage. I juli visade jag Nitro på sommarpremieringen i Nottebäck samt gjorde det friviliga körprovet för treåringar. Exteriört fick Nitro 40 p(8,8,8,8,8) och på det frivilliga körprovet 25 poäng av 25 möjliga. Sommaren gick snabbt och i början av augusti var det dags för Föreningen Nordsvenska Hästens dag 2014. Den hölls på travbanan i Tingsryd och både Oden och Nitro deltog i olika aktiviteter. Morfar, jag och Oden körde in delar av styrelsen vid invigningen. Efter någon timme hade Oden och jag uppvisning av trick och frihetsdressyr. Även Nitro fick vara med och visa lite av sina trick i slutet av uppvisningen och gjorde det med bravur. Det var första gången som Nitro var med på en uppvisning så det kändes extra roligt att han skötte sig så bra just då. Precis efter vår uppvisning var Nitro och jag med i färgparaden, som dressyrhäst (det var olika teman på ekipagen i paraden och vi fick dressyr på vår lott). I slutet av dagen genomförde jag draglagsprovet med Nitro. Det gick ut på att köra en skogsbana på ca 300-400 meter med ett lättare lass stockar efter. Nitro var lite otålig precis vi anspänningen men gick sedan klockrent runt hela banan och fixade halterna bra.

     

    Nordfjordkampen 2014

     

     

    Nitros premiering - juli 2014

     

        

    Hästdagen i Tingsryd - augusti 2014

     

     
    En vecka efter hästdagen i Tingsryd åkte Oden och jag till Växjö för att göra en trickuppvisning mitt inne i stan under Karl-Oskardagarna (en stadsfest). Det kom en hel del publik och jag tror att det var ett uppskattat nummer vi bjöd på. Strax efter uppvisningen i Växjö började jag mitt nya jobb, fortfarande lärarjobb, men på en ny skola. Det tog lite tid att sätta sig in i alla ny uppgifter, lära känna nya elever och nya kollegor, men nu har jag verkligen kommit in i det och trivs kanonbra. Utöver den vardagliga träningen med hästarna blev det inga uppvisningar eller tävlingar under hösten. Flytten och förberedelserna inför Stockholm tog för lång tid helt enkelt.
     
      
    Oden inne i Växjö - augusti 2014

     

    Så här i slutet av året är det inte så mycket som är helt spikat inför nästa år vad gäller uppvisningar, träningar, clinics eller tävlingar för Odens del. Jag hoppas dock att jag kan börja fylla kalendern med lite aktiviteter i början av nästa år. För Nitros del planerar jag att fortsätta med träningen (både ridning, körning och trickträning), starta i Nordfjordkampen (klass Lätt D, som fyraåringar får starta i) samt göra körbarhetsintyghet (KBI) vid sommarpremieringen där han också ska visas.

     

    Kom gärna med frågor, tips, idéer eller förslag på vad ni skulle vilja läsa mer om här på bloggen!

    Ha en härlig måndag! /Jessica

  • bloglovin

  • Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0