• bloglovin
  • Så här gör jag

    På vår Facebooksida har det funnits möjlighet att ställa frågor som jag sedan besvarar. Det har kommit in många roliga och intressanta frågor och jag tänkte svara på ett par stycken här. Frågorna handlar om trickträning!

     

    Vad för godis/belöning använder du dig av? – Jag använder morötter. Det har visat sig vara det mest effektiva för mina hästar. När hästen gör rätt biter jag av en morotsbit som den får som belöning. Själva ljudet som uppstår när jag biter av moroten liknar lite det klickljud som man får om man använder sig av an klicker i sin träning. Mina hästar reagerar direkt när moroten går av – då vet de att det är godis på gång.

     

    Hur lärde du hästarna att stegra och hur gör man det steg för steg? – Nitro kan ännu inte stegra och jag har heller inte tränat det med honom. Stegra var det sista jag lärde Oden och han lärde sig det faktiskt så sent som i slutet av november, strax innan vi åkte till Stockholm och Friends Arena. Anledningen till att jag har väntat så länge med Oden är att jag har velat vara helt säker på att han inte skulle försöka utföra sina trick i tid och otid enbart för att få godis. Om han till exempel hade försökt stegra med vagn, på en skogstur eller på en dressyrtävling, skulle resultatet kunna bli förödande. Under de år jag har haft Oden har jag varit noga med att endast ge honom godis när han utfört något trick och faktiskt så har han inte stått och ”trickat” i stallgången eller under ridturer, utan enbart på kommando.

     

    Så, när han har gått i spansk skritt (när vi tränat från marken) har han ibland blivit väldigt taggad och innan han har satt ner vänster framben har jag bett honom lyfta höger framben. Tillslut skuttade han fram och stegringen var nära. Jag berömde så fort han tenderade att resa sig och han förstod snabbt, redan under första träningspasset. Samtidigt som vi har tränat detta har jag varit noga med att lägga in ett kommando för stegring så att han inte blandar ihop det med den spanska skritten. Mitt kommando för stegra är att jag först ber honom backa något steg ifrån mig (jag vill inte ha honom för när mig när han ska stegra), och sedan sjunker jag ner på huk för att sedan hoppa upp, då stegrar Oden.

     

     
     
     

    /Jessica

  • bloglovin

  • Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0