• bloglovin
  • Fem snabba tips…

    …för att lyckas med trickträningen.

     

    • Träna korta pass (ca 5-10 min åt gången) – Du kan t.ex. avsluta ett rid- eller körpass med trickträning. Detta är extra bra eftersom din häst då redan är uppvärmd och inte löper samma risk att sträcka sig i samband med trickträningens övningar.

     

    • Var konsekvent – Använd samma kommandon på samma sätt när du ber din häst om ett visst trick. Det gör att hästen snabbare lär in de olika kommandon och kopplar ihop dem med rätt trick.

     

    • Använd gärna utrusning (t.ex. grimma och grimskaft) – Det kan vara fördelaktigt i början till hästen förstår hur den ska följa ditt kroppsspråk och dina kommandon. Du kan själv välja hur mycket du använder utrustningen vid exempelvis inkallning eller apport. Jag använder det med fördel nu när jag tränar apport med Nitro för att få honom att lättare förstå att han ska gå mot mig med hinken i munnen.

     

    • Träna på samma plats – När du lär in nya trick kan det underlätta att till en början välja samma plats för träningen. Välj gärna en plats där hästen känner sig trygg, t.ex. stallgången eller ridbanan.

     

    • Fokusera – Försök att ignorera när hästen gör ”fel”, om den t.ex. pussar istället för att vinka eller står still utan att utföra tricket du ber om. Fokusera istället på när hästen gör rätt och beröm extra mycket då. Att tänka på det här sättet har hjälpt mig mycket i träningen med hästarna.
     
     
     
    /Jessica
  • bloglovin

  • Kommentarer
    Postat av: Lisa

    Jag vet att du gjort det tidigare men skulle du inte kunna skriva lite mer om de olika tricken ni gör och hur ni har tränat in dom? Tycker det är jätteintressant! =)

    2014-12-18 @ 14:01:17
    URL: http://sunnyday.blogg.se

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0