• bloglovin
  • Sadel...

    Det blir en uppdatering så här innan sängen kallar trots att jag inte trodde jag skulle orka skriva, men jag gör ett försök! Jag är som vanligt supertrött efter en lång dag med praktik, stall och jobb, men allt har gått ganska bra i alla fall! Faktiskt så har jag hunnit köra två maskiner tvätt också, känns bra!

    I eftermiddags var Emma och jag ute och red en sväng genom byn, hon på Oden och jag på hennes Sleipner (som håller ponnymått vilket passar lilla mig). Emma har ridit Oden barbacka några gånger på senaste tiden och tycker precis som jag att han har blivit jättemjuk och följsam. Nu ville jag se henne rida honom med sadeln och höra hennes åsikter eftersom jag själv hade vissa tankar ang denna sadel. Jag har de senaste veckorna tyckt att Oden har rört sig väldigt annorlunda i sadeln, liksom lite motsträvigt och samtidigt blivit starkare och hårdare i munnen. Såklart så visste jag inte om jag var ute och cyklade eller inte, jag har ju trots allt nästintill enbart ridit barbacka under ett par månader, så kanske kunde det vara så att jag var ovan? Nej så var det INTE, Oden är en helt annan häst utan sadeln (det konstaterade mormor också i helgen när hon såg mig rida både med och utan sadel). Efter skritturen genom byn provade både Emma och jag att rida en sväng i paddocken med min sadel (en Albion, allround med inriktning dressyr), därefter barbacka och sedan med Emmas sadel som är av en helt annan modell (en Bates Caprilli dressyr). Det dröjde inte länge förrän vi insåg att Oden trivdes oerhört mycket bättre med hennes sadel, vi kunde också se att den låg bättre. Så kontentan av allt är att vi nu bestämt oss för att vi måste ge oss ut på sadeljakt, Oden och jag!

    Min nuvarande sadel köpte vi när Oden var 4 år och nu är han fyllda 7 så det är inte konstigt att sadeln inte ligger på samma sätt som innan. Han har på senaste året ändrat sig otroligt mycket i kroppen men det är först nu jag verkligen börjat känna av i ridningen att sadeln inte passar.

    Oj det blev en lång utläggning, hur som helst håller jag tummarna för att vi ska hitta en sadel som både Oden och jag trivs i, så länge rider jag barbacka... Med nöje! :) Godnatt!


    Våren 2009 :)

    /Jessica
  • bloglovin

  • Kommentarer
    Postat av: Samanta

    SV: Ja, du har verkligen rätt! Visst kanske det är roligt att se till så att allting matchar, men vem fokuserar egentligen på det? Tanken är väl att man ska fokusera på sin fyrbenta vän istället för att dekorera den.

    2011-02-09 @ 07:27:59
    URL: http://samantas.blogg.se/
    Postat av: Lina

    Jobbigt med sadlar , leta sadel den ska passa osv.. Sadeln jag har nu till valborg är en as skön hoppsadel, den sitter jätte bra nu. Men vi får se om den sitter bra sen när hon fått mera muskler och så..



    Ha en fin dag:) Oden är så fiiiin!:)

    2011-02-09 @ 08:24:45
    URL: http://liinahaallberg.blogg.se/

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0