• bloglovin
  • Sweden International Horse Show - lördagen

    På lördagen öppnade mässan vid 8.30 så det blev en tidig morgon för att hinna med Odens morgonpromenad och mockning innan mässbesökarna kom. Vid klockan 10:15 hade vid vår uppvisning i mässpaddocken. Den här dagen hade vi fått sammanlagt 30 min till vårt förfogande. Vi passade därför på att visa lite ridning med utrustning först. Precis innan vår uppvisning hade det visats körning med nordsvenskar och efter skulle det visas dressyr på medelsvår nivå med nordsvensk. Därför tycke jag att det var ett utmärkt tillfälle att visa att nordsvensken även är en duktig hopphäst. Under en timme i mässpaddocken fick alltså publiken se hur mångsidig den nordsvenska brukshästen faktiskt är. Vi hoppade några språng innan vi tog av sadeln för att visa lite ridning barbacka. Kort därefter böjde jag mig fram och tog av tränset också och red fram till staketet och hängde av det. Efter lite ridning löst utan utrustning och trick från hästryggen, så som vinka, spansk skritt och apport med den vita hinken, bad jag Oden lägga sig ner så jag kunde kliva av och köra lite trick löst från marken. Även den här dagen var det mycket publik kring paddocken som applåderade glatt efter varje trick. Bergsgeten, vinka, stegra, ligg, rulla runt, apport, puss, spansk skritt och buga, alla trick gick superbra. Det var en stolt matte som ledde ut sin älskade nordsvensk från paddocken och tillbaka till monterboxen. Efter uppvisningen kom det fram en hel del folk och pratade och berömde oss. Jag blir så lycklig och varm av all positiv respons vi får, underbart!

     

    Eftermiddagen gick snabbt och snart var det dags för familjematinén och Klostershow nummer ett för dagen. Oden var lika lugn som vanligt inne på stora arenan och verkade inte bry sig om att det var över 10 000 människor på läktarna. Familjematinén direktsändes i SVT-play och man kunde se mig och Oden i ca en sekund. Kanske inte så mycket att komma med, men vad gör det när vi var på plats och fick rida på stora arenan i Friends Arena?

     

    Vid 20-tiden var det dags för nästa kvällshow och Klostershow igen. Inga konstigheter här heller. Men, det roligaste som hände under lördagen var när jag precis innan fransmännens stora show fick rida in ENSAM med Oden på stora arenan inför en stor publik. Detta eftersom nordsvensken ledde tävlingen ”Publikens favorit på mässan”. Vi travade ett varv under tiden de pratade om den nordsvenska brukshästen. WOW, det här var det häftigaste jag någonsin har gjort i mitt liv! När jag red ut genom ridåerna igen hade jag ingen aning om att jag kommande dag skulle få göra samma sak IGEN, fast mitt i en stor hoppklass – Internationell hoppning - Grand Prix.  Mer om detta kommer snart. Hoppas ni har fått en inblick i hur vi har haft det på plats under lördagen på Sweden International Horse Show.

     

     
    Man ser knappt oss, men utmed ena långsidan travar vi glatt.
     
     
    Oden gillade uppmärksamheten lika mycket som matte.
     
     
    Oden framför Föreningen Nordsvenska Hästens monter.

     

    /Jessica

  • bloglovin

  • Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0