• bloglovin
  • Nitros första tävling!

    Den årliga Nordfjordkampen (dressyrtävling) har varit inplanerad sedan länge och skulle ha blivit Nitros allra första tävling. Efter att ha varit och tränat för Jenny tre gånger var jag så taggad efter alla framgångar med galopparbetet så jag tog mod till mig och efteranmälde till en lokal dressyrtävling i Älmhult. Vi startade Lätt C:1 nu i söndags och lyckades få ihop hela 60,00 % vilket resulterade i en 8:e plats av 19 starter. Hade vi fått fyra poäng till hade vi till och med varit placerade.

     

    Jag hade som mål att Nitro skulle få en bra miljöträning och att han skulle vara så lugn som möjligt på tävlingsplatsen, sedan kunde poängen kvitta. Givetvis är det jättekul att vi blev belönade för det som vi gjorde bra. Till exempel fick jag en sjua på sitsen (gånger tre) och två sjuor inne i programmet också. Det som drog ner i programmet var galopparbetet och det visste jag redan innan vi hade kommit till tävlingsplatsen. För några veckor sedan kunde vi inte ens fatta rätt galopp, men med Jennys hjälp och träning har det gått riktigt bra. Dock har inte Nitro orken/muskler för att bära upp sig helt i galoppen ännu (han är ju bara fyra år) och springer därför lite in i fattningarna. Då fick vi 5 och 5,5. Men på galoppvolten i höger varv fick faktiskt 6 och det är jag jättenöjd med!

     

    Nitro skötte sig utmärkt och skyggade inte för någonting på tävlingsplatsen. Jag som hade trott att dressyrstaketen kanske skulle vara lite läskiga, men inte då! Jag är så stolt att vi vågade starta lokalt bland många halvblod och att vi lyckades så bra som vi gjorde är bara en bonus!

     

    Den 2 maj åker vi till Skåne och startar Lätt B:1 (Nordfjordkampen). Därefter ska Nitro få lite vila innan det är dags att ta tag i körningen inför sommarens KBI på premieringen i Nottebäck.

     

     
     
     
     
     
     
    /Jessica
  • bloglovin

  • Kommentarer

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0