• bloglovin
  • Inlägg i repris: Odens trick!

    Några av mina läsare ville att jag skulle skriva om Odens trick och hur jag har lärt honom det han kan. Som jag har skrivit förr är det jättesvårt att förklara allt med ord men en gång gjorde jag ett försök. För er som inte har läst inlägget om BERGSGETEN kommer här inlägget i repris!

    När jag började hantera Oden var jag noga med att börja med grundläggande övningar, så som att han skulle gå undan för tryck, acceptera mig som ledare osv. Oden kördes in av min morfar som har hållit på med hästar och körning i stort sett hela sitt liv. Inridningen stod jag för med hjälp av min moster som är C-tränare i dressyr. Jag har med andra ord hela tiden haft kunniga personer runt omkring mig.

    Efter önskemål från ett par av mina läsare kommer jag ett tag framöver presentera de trick eller övningar som Oden har lärt sig under åren och hur han har lärt sig dem. Ni kommer också få läsa om de trick vi tränar för tillfället. Jag har läst en del både på internet och i böcker om trickträning för hästar men inte funnit något som passat mig och Oden perfekt, utan jag har plockat små godbitar från olika håll, men framförallt har jag provat mig fram på egen hand för att finna de bästa träningssätten för mig och min häst.

    Det första tricket Oden lärde sig var bergsgeten. Till att börja med tränade jag under lång tid honom på att han skulle lära sig att han inte fick gå ut från boxen trots att boxdörren var öppen, så fort han försökte gå ut backade jag honom. Därefter fortsatte jag med att sitta på huk framför honom och locka på honom med en morot. Så fort han flyttade en bakhov lite framåt fick han mycket beröm. Det dröjde inte länge förrän Oden förstod att om han flyttade bakhovarna men inte framhovarna så fick han beröm. Efter några månader var han riktigt duktig på bergsgeten och kunde göra det lika bra i paddocken, som på stallplanen eller i stallgången. Jag vill gärna poängtera att vi ser till att vara uppvärmda innan bergsgeten utförs eftersom vi inte vill råka ut för sträckningar eller liknande!


    Här tränar vi på bergsgeten 28/2 - 2009


    En månad senare 28/3 - 2009


    1/5 - 2009


    Nu gör Oden bergsgeten på pallen 20/7 - 2010

    /Jessica

  • bloglovin

  • Kommentarer
    Postat av: Sandra

    Åh vad roligt att det finns bilder, steg för steg, man ser verkligen hur mycket han har utvecklats! VAD ROLIGT :D HAHA, jag blir helt till mig typ :P haha! Hmm, jag tror jag ska börja öva xP



    Tror du det går att lära en 13 årig häst sånt? :P

    2011-08-18 @ 22:22:09
    URL: http://minridtravare.blogg.se/

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0