• bloglovin
  • Vinka

    Nu till ett av Odens favorittrick: Vinka! När jag försökte lära Oden att vinka började jag med att knacka med ett spö lite på hans ben men han var som död och rörde inte en hov. Att lyfta hovar när man skulle kratsa var en annan sak, det var ju lätt som en plätt tyckte han, men detta förstod han verkligen inte. Efter ett par veckors träning var jag nästan nära att ge upp och tänkte: det här går aldrig! Jag struntade i tricket och ägnade mer tid åt ridningen, men så plötsligt en dag när jag gjorde honom fin för ridning och han stod vid uppbindningsplatsen utanför paddocken började han tigga med frambenet efter gräset som han inte nådde, då var jag rysligt snabb med att berömma honom samtidigt som jag petade med ett spö på det ben som han hade i luften. Sedan den dagen har han faktiskt kunnat vinka riktigt bra och verkar tycka det är hur skoj som helst. Jag måste nämna också att jag alltid har varit supernoga med att han får stå och krafsa med frambenen för att han tigger utan endast på mina kommando. Det har givetvis tagit lite tid men jag tycker att vi har lyckats oerhört bra!

    I början var jag tvungen att peta med ett spö på det ben som jag ville att han skulle vinka med. Efter ett tag kunde Oden vinka genom att jag knäppte med handen framför hans ben. Nu räcker det med att jag placerar mig i rätt position samt ger ett litetet röstkommando alternativt använder ena handen, med andra ord vinkar han nu på väldigt små hjälper!

    Vi har kommit en bra bit i vår träning och har utvecklat tricket vinka. Till exempel kan Oden vinka när han står på pallen, när jag sitter på hans rygg, och han även gå ganska många steg i spansk skritt. Man blir dock aldrig fullärd och jag är säker på att jag med tiden kommer på andra sätt att utveckla tricket vinka!


    1 maj 2009


    26 januari 2010


    26 januari 2010 - Vinkar uppsuttet


    20 juli 2010 - Vinkar på pallen

    /Jessica
  • bloglovin

  • Kommentarer
    Postat av: Ninni - en satsande ridskoleryttare

    Sv. Tack :D

    2011-03-09 @ 21:00:22
    URL: http://pauliinanilsson.blogg.se/
    Postat av: fridan

    jag har lyckats lära kalle göra som på första bilden :P det tog veckor! men till slut så :)



    sv: ja de va toppenhärlit att komma ut i skogen! :)

    2011-03-10 @ 05:17:57
    URL: http://kaloescha.blogg.se/
    Postat av: Helena

    Är lite rädd att Bosse ska börja skrapa med hoven på gången om jag lär honom det här.. Känns som att det är svårt att göra skillnad mellan när han får och inte får :S

    2011-03-10 @ 09:28:37
    URL: http://travgalen.se

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0