• bloglovin
  • Att flytta till egen gård

    En av de största förändringarna för mig de senaste åren har varit att flytta till en egen gård. Det började med att jag i december 2013 flyttade till en gård som jag hyrde. Det fanns två boxar i stallet och jag hade bara Oden från början och var helt inställd på att låna en häst av min granne och kollega. Dock hade min och morfars dröm länge varit att ha två nordsvenskar tillsammans för att i framtiden kanske kunna köra dem i par. Drömmen var givetvis att hitta en brun nordsvensk med svart man. Visst hade det varit smidigt att låna häst till en början så att man kunde bo in sig ordentligt och känna efter att allt verkligen var rätt. Men när jag väl hade flyttat till gården kände jag direkt att det var dags att leta upp en nordsvensk kompis till Oden, jag ville ha mina egna hästar i ”mitt” stall. Det var då jag hittade Nitro och var helt såld (utan att ha sett honom live). Han flyttade in på gården strax innan ju 2013 och blev direkt bra polare med Oden.

     

    I mars 2014 flyttade Christofer upp till mig från Skåne då han fick jobb här i Småland. Tidigare hade vi bara bott ihop under helgerna. Vi spenderade vår och sommar på gården som jag hyrde men kände ganska fort att vi önskade att allt vore vårt eget. När vi fixade iordning stall, gårdsplan mm insåg vi snabbt att vi inte gjorde det enbart för oss själva. Chansen att vi skulle kunna köpa gården vi hyrde (som inte var till salu och kanske aldrig skulle bli) var minimal och vi började för skoj skull kolla runt lite på Hemnet. Vi hittade snabbt en fin gård med ridbana, stall, garage, carport, betesmark osv. Gården hette Skogslund och det visade sig att ett par gamla kompisar till mig bodde där och skulle sälja. Vi åkte och tittade på gården i augusti 2014. I början av september skrev vi papprena och den 24 oktober 2014 flyttade vi in på Skogslund, vår nya och alldeles egna gård.

     

     

     

    Här bor vi nu, jag och Christofer, hästarna, hundarna och nyförvärven Hugin och Munin (stallkatterna som jagar möss). Vi trivs otroligt bra och det känns så häftigt att varje dag få gå ut i sitt eget stall och fodra och släppa ut hästarna. Allt är fortfarande lite overkligt. Fram till för lite mer än ett år sedan har jag haft Oden inackorderad vilket har inneburit att jag inte har behövt göra något mer än att mocka, lägga fram mat och ta hand om Oden. Allt annat har ingått, fodringar, in- och utsläpp osv. Det fungerade bra men jag drömde hela tiden om att få göra allt det där själv. Jag ville själv bestämma när Oden skulle komma in, i vilken hage han skulle gå i och vid vilka tider han skulle få mat. Nu lever jag min dröm, på alla sätt och vis! Visst är det mer jobb med egen gård men också mer flexibelt. Jag kan gå in och ut i stallet hur och när jag vill. Skulle jag till exempel vara sugen på ett glas vin till maten en fredagkväll behöver jag inte tänka på att jag måste köra till stallet på kvällen eller morgonen efter utan jag kan till och med ta med mig glaset ut om jag så skulle vilja.

     

    Ni läsare som har häst, hur har ni det? Inackorderad, eget stall eller annan lösning? Dela gärna med er via kommentarsfältet!

     

    /Jessica  

  • bloglovin

  • Kommentarer
    Postat av: Jessica

    jag har oxå egen gård! Toppen som du säger att man kan bestämma själv vilka tider de ska få Mat mm... 😊

    2015-01-12 @ 18:53:51
    Postat av: Anonym

    Skapligt avis jag blir nu... :-)

    2015-01-12 @ 22:24:05
    Postat av: Anonym

    Undra hur man har råd med en egen gård när man är arbetslös och har dålig inkomst som jag har.. Min dröm är att få flytta till ett eget litet hus någonstans på landet, men än så länge får man drömma om det.

    2015-01-13 @ 00:17:50
    Postat av: walkyria

    Vi har byggt om sambons föräldrars norrbottensgård till ett flerfamiljshus och byggt om en del av ladugården till stall så vi har hästarna hemma, mycket jobb men helt klart värt det!

    2015-01-13 @ 13:13:57
    URL: http://walkyria.blogg.se/

    Kommentera inlägget här:

    Namn:
    Kom ihåg mig?

    E-postadress: (publiceras ej)

    URL/Bloggadress:

    Kommentar:

    Trackback
    RSS 2.0